Det vigtigste for SEO-1 er at skabe en realistisk dialog med vores kunder, og at kunderne er realistiske omkring deres SEO strategi, så vi sammen kan skabe de bedst mulige resultater, i en meget kompleks og omskiftelig SEO tid.
Søgemaskineoptimering er en metode som sikrer, at søgemaskinerne og deres spiders/crawlere opdager din hjemmeside eller webshop, og placerer dem korrekt overfor brugeren, når brugeren søger noget information f.eks. igennem Googles søgemaskine. Søgemaskineoptimering sikrer, at både søgemaskiner og ultimativt kunderne kan finde frem til dine ydelser og produkter.
Forudsætningen for at kunder kan gøre brug af dit produkt eller din serviceydelse er at de kan finde dig. Det er svært at købe produkter eller serviceydelser, som man ikke ved, eksisterer.
Søgemaskineoptimering kan gøre indholdet af dine websider mere relevant, mere attraktivt og lettere læseligt for søgemaskinerne og søgemaskinerenes indekserings software (Spiders/Crawlers).
Inden man starter sin SEO strategi skal man gøre sig klart ( ihvertfald rimeligt klart) – hvilke søgeord man ønsker at ranke på. Det er meget vigtig at være omhyggeligt med valg af søgeord og søgeords sætninger. Man skal tænke i forskellige variationer af sine søgeord. Når vi taler om variationer bliver det endnu mere vigtigt efter 2021 hvor voice search er blevet en stor ting. Voice search/Stemme søgninger vokser eksplosivt, og man regner med at voice search overtager det meste af markedet for søgninger indenfor de næste par år – Også i Danmark.
Eksempler på søgesætninger der ændrer med sig stemmesøgning kunne være:
Skrevet i Google:
“Elektriker Søborg”
Stemme søgning i Google:
“Find mig en elektriker i Søborg”
…såå man skal lige tænke sig om inden man lægger langvarige SEO og søgeordsstrategier for de næste år.
For at sige det ligeud – så er søgemaskineoptimering de senere år blevet super kompliceret og meget meget svært at forstå – selv for professionelle. De professionelle er bare ikke så meget for at sige det højt, fordi så tjener de ingen penge.
I gode gamle dage kunne man relativt let lave en masse gode høje placeringer bare ved at følge grundlæggende strategier såsom:
Styr på struktur og kode på hjemmesiden så der ikke var nogle blockere
Gode målrettede meta titler
Gode målrettede meta descriptions
Målrettede urls
Gode H1 h2 og h3 overskrifter
Artikler med korrekt antal relevant søgeord
Sitemap
Speed på siden
Frisk originalt “content”/Indhold
Linkbuilding
Alt ovenstående er dog stadig grundpiller som Google blev bygget på og de er helt sikkert også store ranking faktorer idag. Der er bare kommet så mange nye ting til som er svære helt at gennemskue.
1000 vis af opdateringer i Google søge algoritme er siden kommet til, så ligemeget hvem man er, eller hvem man tror man er, så er der ingen andre end Googles søge-udviklingshold der helt ved præcist hvad denne Google søge-algoritme indeholder.
I gamle dage kunne man også “snyde” Google lidt mere.For eksempel var det lettere at ranke på forskellige geografisk områder.
Eksempelvis kunne man sagtens ranke højt på: Elektriker Klampenborg, Elektriker Århus, Elektriker Odense og Elektriker Nakskov samtidig.
Det er efter vores mening blevet en del sværere idag, da Google de sidste mange år har fokuseret meget på Geografiske Google søgninger. Fra den geografiske position du søger fra, så får du også vist et firma der ligger i det område. Det giver super god mening, men for os der gerne vil snyde Google lidt er det super irriterende.
Søgemaskineoptimering er dog stadig yderst vigtigt, misforstå det endelig ikke. Alle grundlægende faktorer er stadig yderst vigtige at få lavet perfekt hvis man skal gøre sig forhåbninger om gode relevante besøgende der i sidste ende køber noget i ens butik eller ringer og bestiller en serviceydelse.
Uden søgemaskineoptimering kan trafik til din hjemmeside blive meget lav. Potentielle kunder ved måske ikke engang, at dit websted findes.
Ingen søgemaskineoptimering svarer til at du åbner en butik og lægger den på en mark i Køge, slukker lyset og skriver lukket på døren. Så enkelt kan det faktisk siges.
Man skal selvfølgelig gøre alt hvad man kan for at flytte sin butik ind på strøget i København, tænde for lyset og skrive åben på døren.
Vi er ikke nummer 1 til Google søgeoptimering, men vi har lavet det i 10+ år og vi ved hvad der skal til for at skabe gode resultater i Googles organiske søgemaskine.
Igen: Det vigtigste for os er at skabe en realistisk dialog med vores kunder og at kunderne også er realistiske omkring deres SEO strategi, så vi sammen kan skabe de bedst mulige resultater i en meget kompleks og omskiftelig SEO tid.